3 Ramuan Superjuice: Epal, Beet dan Lobak Merah

Assalamualaikum uolls 👋

Dalam bidang perubatan Cina, jus yang mengandungi epal, beet dan lobak merah dianggap sebagai minuman ajaib selama berabad-abad. Ini kerana jus ini memberi manfaat kepada kedua-dua minda dan tubuh. Cara penyediaannya yang mudah iaitu mencampurkan ekstrak jus daripada epal, beet dan lobak merah bersama-sama menyebabkan ianya sangat popular di kebanyakan negara di seluruh dunia. Jus ini perlulah dihasilkan daripada bahan-bahan segar dan diminum serta-merta. Secara amnya, masa yang terbaik untuk diminum ialah pada waktu pagi semasa perut kosong.

Sebatian dalam setiap satu daripada bahan-bahan jus ini yang menjadikannya minuman yang amat berkhasiat:

1) Epal.

Epal kaya dengan antioksida yang bermanfaat untuk tubuh badan dan juga vitamin seperti A, B1, B2, B6, C, E dan K. Epal juga mengandungi banyak nutrien lain seperti asid folik, zink, magnesium, serat, kalsium dan ferum.

2) Beet.

Beets menyumbang kepada kesihatan kardiovaskular dan kaya dengan nutrien seperti vitamin A, C, B, besi, kuprum, magnesium, kalium dan lain-lain sebatian anti-penuaan. 

3) Lobak merah.

Lobak merah terkenal sebagai sumber yang baik bagi vitamin A, B1, B2, B3, C, E dan K. Di samping itu lobak merah yang mempunyai jumlah niacin yang banyak dan asid pantothenic menyokong pembentukan mineral seperti kalsium, kalium, magnesium dan selenium.

Gabungan 3 bahan-bahan ini memberikan nutrien yang diperlukan untuk mengekalkan tubuh yang sihat sepanjang hari, menggalakkan kesihatan yang baik dan mencegah pelbagai penyakit.

Antara manfaat Superjuice ini:

1) Dikatakan bahawa sebatian antioksida jus ini boleh membantu mencegah kanser dan menyekat pertumbuhan sel-sel kanser dan melindungi tubuh daripada kemudaratan radikal bebas. Sebatian antioksida akan menghalang kerosakan terkumpul ke sel yang akhirnya mungkin berkembang menjadi kanser.

2) Jus ini diketahui menyumbang kepada kesihatan organ tubuh yang berbeza seperti hati, buah pinggang dan pankreas dan seterusnya menghalang tercetusnya penyakit. Superjuice membantu menulenkan tubuh dari toksin sekali gus memudahkan kerja organ-organ yang tersebut. Apabila organ-organ seperti hati tidak terbeban dengan kerja keras, mereka kekal sihat maka tubuh badan pun menjadi sihat.

3) Beta-karotena dan lutein yang hadir dalam lobak merah, ditambah pula dengan nutrien yang terkandung di dalam beet membantu menggalakkan kesihatan kardiovaskular. Selain itu epal membantu mengurangkan kolesterol dan menjaga kestabilan tekanan darah stabil iaitu dua syarat yang berpotensi boleh membawa kepada masalah jantung. Apabila digabungkan, superjuice ini adalah terbaik untuk kesihatan jantung.

4) Dalam perubatan Cina,  superjuice ini memberi banyak manfaat kepada kesihatan kulit. Meminum dengan kerap membantu menghilangkan jerawat dan bintik hitam, melembapkan kulit, mencegah kulit kering, mengurangkan penampilan kedutan dan menggiatkan semula tisu-tisu lama.

5) Superjuice ini membantu memberikan sokongan yang sangat baik terhadap fungsi sistem penghadaman, terutamanya bagi orang-orang yang mengalami ulser, masalah usus dan sembelit yang kronik. Minum beberapa kali sehari untuk pergerakan usus yang baik.

6) Jus ini membantu menyediakan kesemua nutrien yang diperlukan untuk mengekalkan fungsi kognitif yang baik, meningkatkan ingatan dan menggalakkan penumpuan. Dalam jangka masa panjang, bahan-bahan di dalam jus ini boleh membantu mengelakkan tercetusnya beberapa jenis penyakit saraf yang berlaku akibat peningkatan usia.

7) Untuk orang yang bekerja di hadapan komputer bagi jangka masa yang panjang, kerap meminum jus ini akan membantu melembapkan mata dan membantu mengelakkan kerengsaan, keletihan dan kekeringan mata.

8) Gabungan vitamin dan nutrien dalam 3 ramuan ini adalah cara terbaik untuk menguatkan dan merangsang sistem imun. Apatah lagi manfaatnya untuk melawan dan menghalang penyakit, alahan dan jangkitan.

9) Jus ini bertindak sebagai agen detoks semulajadi yang menggalakkan pembersihan darah dan penghapusan toksin. Hasilnya pengeluaran sel darah merah dapat ditingkatkan yang membawa oksigen ke semua bahagian badan bagi memastikan seluruh badan kita kekal sihat dan bertenaga.

10) Wanita yang mengalami gejala-gejala haid boleh meminum jus ini untuk melegakan kesakitan, mengurangkan keradangan dan menghalang senggugut.


ramuan Superjuice: Epal, Beet dan Lobak Merah


SUMBER

Comments

  1. kita suka jugakla beet root tu.. tapi mahal.
    kalo rasa tingin sangat nak detox ke apa baru beli..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Epal & carrot mampu milik lagi. Bab beet tu mak aiii seketul pun mahal 😅

      Delete
  2. jom buat superjuice. Terima kasih info ini.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts