Apakah Manfaat Kesihatan Teh Halia?

Assalamualaikum semua 👋

Hari ni Kak Laili nak share sikit tentang manfaat kesihatan yang diperolehi daripada teh halia.

Halia telah digunakan sejak dahulu lagi sebagai ramuan dalam makanan dan untuk merawat penyakit.  Halia adalah berasal dari Asia dan sejenis tumbuhan berbunga dalam keluarga Zingiberaceae. Akar atau batangnya menjadi penambah perisa kepada banyak jenis masakan dan juga  dijadikan ubat herba tradisional untuk pelbagai penyakit. Berikut adalah beberapa manfaat yang diperolehi daripada meminum teh halia:

1) Mabuk kenderaan
Menurut pengamal perubatan tradisional teh halia boleh membantu mengawal gejala-gejala mabuk kenderaan seperti pening, muntah-muntah dan berpeluh. Satu kajian yang diterbitkan dalam American Journal of Physiology (SUMBER) juga mendapati halia membantu mengurangkan mabuk kepada mereka yang berada dalam kenderaan bergerak seperti loya dan ketidakselesaan perut.

2) Loya ketika hamil atau selepas menjalani kemoterapi
Pakar nutrisi percaya komponen aktif dalam halia iaitu sebatian fenol yang dipanggil gingerols boleh membantu melegakan loya yang disebabkan oleh kehamilan, kemoterapi atau pembedahan. Adalah dinasihatkan untuk mendapatkan nasihat doktor terlebih dahulu sebelum menggunakan halia selepas pembedahan kerana ia boleh mengganggu dalam proses penyembuhan. Penyelidik daripada The National Center for Biotechnology Information (SUMBER) mencadangkan halia sebagai alternatif terbaik untuk loya jika dibandingkan dengan ubat anti loya yang biasa diambil oleh wanita hamil, pesakit yang menjalani rawatan kemoterapi dan mereka yang sukar menelan ubat-ubatan standard.

3) Tekanan darah dan kesihatan jantung
Mengikut kajian yang diterbitkan dalam The National Center for Biotechnology Information (SUMBER) penggunaan halia boleh membantu melindungi daripada penyakit jantung. Halia boleh membantu:
a) menurunkan tekanan darah tinggi
b) mencegah serangan jantung
c) mencegah darah beku
d) melegakan pedih ulu hati
e) merendahkan kolesterol
f) memperbaiki peredaran darah

4) Mengawal berat badan dan gula dalam darah
Kajian pada tahun 2012 oleh Universiti Columbia (SUMBER) yang melibatkan 10 orang lelaki dengan berat badan berlebihan mendapati bahawa meminum teh halia panas (dalam kes ini, serbuk halia yang dilarutkan di dalam air panas) dapat meningkatkan rasa kenyang. Kajian (SUMBER) juga menunjukkan bahawa halia mungkin berkesan dalam mengawal obesiti. Para pengkaji mencadangkan bahawa halia boleh membantu mencegah obesiti dan komplikasi yang berkaitan dengan obesiti.  Halia boleh membantu memperbaiki tahap gula dalam darah, tahap insulin dan triglycerides di kalangan penghidap diabetes jenis 2.

5) Melegakan kesakitan
Halia telah digunakan untuk merawat keradangan selama berabad-abad lamanya dan amalan ini kini dibuktikan melalui kajian saintifik. Menurut beberapa kajian halia dapat membantu melegakan sakit akibat osteoarthritis pada lutut khususnya.  Teh halia juga boleh membantu mengurangkan sakit kepala, senggugut, sakit otot, dan lenguh-lenguh.

6) Menyokong sistem imun dan membantu mencegah kanser
Halia mengandungi antioksidan yang boleh membantu menguatkan daya ketahanan diri dan mengurangkan stres. Menghidu wap daripada teh halia boleh membantu melegakan hidung tersumbat dan lain-lain isu pernafasan seperti selesema atau alahan terhadap persekitaran. Kajian juga telah menunjukkan bahawa halia boleh membantu mencegah kanser. Dalam kajian dan penyelidikan makmal, halia menunjukkan ia mampu melawan beberapa jenis sel-sel kanser termasuklah kanser pankreas (SUMBER) dan kanser kolon (SUMBER)

Jom tengok resipi yang mudah untuk buat sendiri teh halia kat rumah 😉

Bahan-bahan:

  • 4 hingga 6 hirisan nipis halia (tambah hirisan yang lebih banyak untuk rasa yang lebih kuat).
  • 2 cawan air.
  • jus dari separuh limau nipis atau lemon.
  • madu atau pemanis yang lebih sihat seperti stevia atau agave (pilihan).
Cara-cara:
  • Basuh bersih dan kupas halia. Kemudian dihiris nipis.
  • Masukkan dalam periuk sederhana dengan 2 cawan air. 
  • Rebus perlahan-lahan selama 10 hingga 20 minit, bergantung kepada berapa kuat dan pedas seperti yang digemari.
  • Tutup api dan tuang ke dalam cawan. Tambah jus limau nipis atau jus lemon dan madu secukup rasa.
  • Boleh juga buat teh halia dengan susu!
  • Rebus hirisan halia dengan 1 cawan air selama 10 minit.
  • Perlahankan api dan tambah 2 cawan susu.
  • Biarkan mereneh selama 5 minit dan kacau.
  • Sedia untuk dihidangkan.
Kesan-kesan sampingan minum teh halia.

Teh halia boleh mempunyai kesan sampingan tetapi hanya jika mengambilnya dalam jumlah yang sangat besar. Di antaranya ialah kembung perut dan pedih ulu hati. Ini kerana halia boleh menurunkan tekanan darah dan mungkin mempunyai kesan mencairkan darah. Pesakit yang menggunakan ubat pencair darah atau ubat-ubatan berkaitan dengan tekanan darah hendaklah merujuk kepada doktor terlebih dahulu. Apa yang penting ialah bersederhana. Teh halia merupakan satu cara yang mudah, sedap dan semulajadi untuk menggalakkan kesihatan yang baik.


Ni teh halia yang Kak Laili jumpa kat pasaraya. Rasanya kuat menyengat tau!

Nak tau produk Shaklee yang mengandungi halia sebagai salah satu ramuannya?
Klik Peppermint Ginger Plus untuk lebih info.


Comments


  1. Assalamualaikum slm sejahtera warga group📢
    💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing manis dan jugak kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 dan jugak pesakit jantung yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit....

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau..kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

    5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    6) Bagi yang ada sakit KENCING MANIS pon boleh mendapatkan ubatan paling mujarab , termasuk kencing manis kronik seperti kaki berlubang dan bernanah sehingga tidak perlu dipotong .

    Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .💪🏼

    Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
    ~~~~~~~~
    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dr kanser.
    Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.Setia dengan jus herba ini selama lbih 4tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ~~~~~~~~
    ▪️ Nur Fatihah binti Mohd Haffiz
    Jantung berlubang, Pulmonary hypertension & tekanan paru-paru yang tinggi.

    Nur Fatihah umur 5 tahun..sebelum ini ada masalah jantung berlubang, doktor mendapati ada irama jantung yang tidak normal pada adik ini, tetapi setelah mengambil jus.doktor mendapati degupan irama jantung yang tidak normal itu sudah tidak ada lagi. ini telah terbukti dengan ujian ECG, doktor mengesahkan reading jantung sangat cantik
    ~~~~~~~~
    ▪️Puan Aspalilah binti Abdullah.
    Pengidap kencing manis bacaan 20 ke atas, kaki luka bahagian betis dan berlubang. Luka sudah berbulan bulan tetapi dengan minum Jus Alam Jutawan herbs, serta 10 paket herba luka kering dalam 10 hari sahaja. Sebelum ni dah berhabis beribu ringgit beli pelbagai jenis produk kencing manis, akhirnya sekarang hanya amalkan Jus Jutawan Herbs, sekejap je dah luka kering. Harga pun mampu beli.

    ~~~~~~~~
    ▪Pn. Rugayah Jilani -
    Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- sudah sembuh !
    ~~~~~~~~
    Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570 ..

    👍🏻In sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete


  2. Thanks for shearing!!! its really helped people who dont know much about THCA ISOLATE. I will like to shear some our contents and articles about pure thca diamond with you
    read more...

    website: 420labextracts.com
    contact: +1 (424) 235-3914

    ReplyDelete
  3. Very interesting! this blog is very helpful for someone like me who have been doing researchwork on THCA ISOLATE powder.
    We have some important articles and contents about pure thca diamond. read more...


    website: 420labextracts.com
    contact: +1 (424) 235-3914

    ReplyDelete
  4. Very interesting! this blog is very helpful for someone like me who have been doing researchwork on THCA ISOLATE powder.
    We have some important articles and contents about pure thca diamond.
    read more...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts