Penyakit-penyakit Hati

Assalamualaikum. Salam Jumaat yang penuh barakah.

Mari kita lihat beberapa jenis penyakit hati:-

1) Takabbur

  • Membesarkan diri dengan ibadah yang dilakukan 
  • Contohnya: "semalam aku solat tahajjud 100 rakaat bro. Aku confident jadi ahli syurga!"

2) Riak
  • Ibadah yang dilakukan adalah kerana makhluk dan bukan kerana Allah.
  • Contohnya: "mesti awek tu suka tengok aku sedekah RM100 ni. Mesti terpikat punya lah!"

3) Ujub
  • Suka memuji diri sendiri
  • Contohnya: "aku ni soleh dan terpuji orangnya. Solat dhuha hari-hari tak pernah tinggal!"

4) Sum'ah
  • Bahagia apabila mendapat pujian 
  • Contohnya: "ramai puji aku bila sedekah pada anak yatim. Aku harap kena interview kat TV esok!"

5) Ghurur
  • Rasa diri hebat dan memperlekehkan orang lain
  • Contohnya: "aku solat tahajjud 100 rakaat. Dia tu solat tahajjud 10 rakaat je. Apa lah sikit sangat nak dibandingkan dengan aku yang hebat ni!"

Itulah dia penyakit-penyakit hati yang wajib kita jauhi uolls. Jangan terjebak OK!


Whatsapp 010-2904863 untuk dapatkan supplemen kesihatan Shaklee hari ini!

Comments

Popular Posts