Set Panau

Assalamualaikum uolls

Tahu tak apa itu penyakit panau?


Panau adalah jangkitan yang kerap berlaku pada lapisan luaran kulit disebabkan oleh kulat jenis Malassezia

Kulat ini biasanya ditemui pada bahagian kulit di mana terdapat banyak penghasilan sebum (minyak) seperti bahagian dada, belakang badan, muka, lengan, leher dan kulit kepala.

Pesakit-pesakit mempunyai tompok-tompok pucat (putih, merah jambu) atau gelap (perang, hitam) dengan permukaan yang berdebu halus. 

Tompok-tompok ini berbentuk bulat atau bujur dan kadang-kala bercantum menyebabkan permukaan yang terlibat lebih  luas. Sesetengah pesakit berasa gatal pada bahagian yang terlibat.





Panau boleh berlaku kepada semua golongan peringkat umur terutamanya di kalangan remaja dan belia.

Pesakit yang kekurangan zat makanan atau mengambil ubat-ubatan seperti steroid sistemik dan immunosuppressant kerap mendapat panau. Begitu juga dengan pesakit hyperhidrosis atau peluh yang berlebihan.

Kebiasaannya diagnos dibuat berdasarkan rupa panau di bahagian badan dan disahkan dengan penggunaan mikroskop.

Panau boleh dirawat dengan dua kaedah iaitu ubat sapu atau ubat makan/sistemik. Ubat sapu pada keseluruhannya lebih selamat dan dibahagikan kepada jenis ubat yang tidak spesifik terhadap kulat dan antikulat.

1) Contoh-contoh ubat sapu tidak spesifik terhadap kulat:


  • Losyen 2.5% selenium sulphide
  • Propylene glycol
  • Whitfield’s ointment

2) Contoh ubat sapu antikulat:


  • Kumpulan azole – clotrimazole, miconazole, ketoconazole, econazole, tioconazole
  • Krim terbinafine

Rawatan sistemik antikulat hanya diberikan kepada pesakit-pesakit yang mempunyai panau yang teruk, panau yang berulang atau panau yang gagal dirawat dengan ubat sapu. 

Rawatan sistemik hanya boleh diberi oleh doktor atau pakar kulit disebabkan risiko kesan sampingan ubat dan tindak balas dengan ubat-ubatan lain. 

Contoh-contoh ubat sistemik antikulat: 
  • itraconazole, fluconazole dan ketoconazole.

NOTA: Untuk bacaan lanjut boleh layari SINI



Panau adalah penyakit yang boleh disembuhkan dengan rawatan yang tersebut di atas. 


Kadar penyakit ini berulang adalah setinggi 60% pada tahun pertama. Oleh itu jom ikhtiar dengan Set Panau Shaklee yang boleh dicuba kerana produk Shaklee adalah selamat, berkesan dan mesra alam 😊





1) Garlic Complex
Bawang putih adalah antibiotik semulajadi yang sangat berkesan dan dapat menghalang kulat dari tumbuh dan merebak pada kulit.
💰 Harga runcit RM56.25 sebotol.

2) Alfalfa Complex
Alfafa bertindak sebagai anti kulat, menyingkirkan toksin dalam badan dan membantu memperbaiki keadaan kulit dengan berkesan.
💰 Harga runcit RM57.50 sebotol.

3) Sustained Release Vita-C plus
Vitamin C membantu meningkatkan sistem pertahanan tubuh untuk melawan jangkitan kulat. Vitamin C juga penting dalam penghasilan kolagen untuk kulit yang sihat.
💰 Harga runcit RM97.50 sebotol.

4) Herbal Blend Multipurpose Cream
Krim serbaguna ini melegakan kulit kering, menghilangkan kegatalan dan berkesan untuk melembutkan kulit kasar di seluruh badan terutama pada tumit dan siku.
💰 Harga runcit RM37.50

Nak dapatkan Set Panau ni? Whatsapp Kak Laili di 010-2904863 hari ini.


Comments

Popular Posts