5 Tips Bagaimana Memilih Sumber Protein Yang Betul

Assalamualaikum hai hai πŸ‘‹

Hari ni kita tengok 5 tips daripada Shaklee bagaimana memilih sumber protein yang betul.

1. Protein Tumbuhan vs Protein Berasaskan Haiwan? 
Kedua-dua protein tumbuhan dan protein berasaskan haiwan mengandungi kandungan protein yang sama. Walaubagaimanapun, sumber berasaskan haiwan seperti daging merah atau ayam mungkin mengandungi bahan kimia berbahaya dan berpenyakit. Ini kerana haiwan tersebut mungkin telah disuntik dengan ubat-ubatan untuk merangsang pembesaran yang lebih cepat. Protein soya lebih mudah dihadam, terutamanya di kalangan warga emas.

2. Kandungan Kolesterol Tinggi vs Kolesterol Rendah? 
Protein berasaskan tumbuh-tumbuhan mengandungi sifar kolesterol.

3. Kandungan Tinggi Lemak vs Rendah Lemak? 
Ayam mengandungi lemak tepu dan lemak trans. Protein berasaskan tumbuhan pula bebas daripada lemak tersebut. Jadi, makanlah kekacang, biji-bijian, tauhu dan bijirin penuh yang memberikan anda protein tanpa lemak berlebihan.

4. GMO vs Bukan-GMO? 
GMO - Genetically Modified Organism (Organisma yang telah diubahsuai secara genetik) ialah tumbuhan, haiwan, mikroorganisma atau organisma lain yang genetiknya telah diubahsuai dengan cara mengeluarkan satu gen atau lebih gen terhadap DNA organisma lain seperti bakteria, virus, binatang atau tumbuhan dan menggabungkannya ke dalam DNA tumbuhan yang hendak diubahsuai menggunakan teknik pengubahsuaian genetik atau teknik kejuruteraan. GMO ini telah dikaitkan dengan pelbagai risiko kesihatan.

5. Sumber Semulajadi vs Sumber yang diproses? 
Seboleh mungkin dapatkan nutrien protein dalam keadaan semulajadi. Makanan yang diproses mungkin kehilangan kandungan nutriennya. Apabila tubuh tidak mendapat protein yang mencukupi daripada diet harian, kita boleh memilih serbuk protein berkualiti tinggi yang memberikan asid amino dan kalsium untuk menguatkan tulang serta gigi.

ESP Soy Protein Isolate Powder memberikan tenaga berterusan, ianya berasaskan protein tumbuhan yang berkualiti tinggi!

  • Membekalkan 14g protein berasaskan tumbuhan. 
  • Protein soya yang tidak diubahsuai secara genetik (Bukan-GMO) di bawah Program Pengekalan Identiti (IPP).
  • Mempunyai skor PDCAAS (Protein Digestibility Corrected Amino Acid Score) 1.0 iaitu nilai tertinggi protein keterhadaman dan protein yang paling berkualiti. 
  • Indeks Glisemik (GI) yang rendah.  Indeks Glisemik menunjukkan kesan makanan ke atas gula darah. Protein soya dengan indeks glisemik rendah membantu paras gula darah kekal stabil, membantu mengekalkan tenaga, rasa kenyang yang lebih lama dan bermanfaat untuk mengurangkan berat dan mengekalkan kesihatan jangka panjang.
  • Mengandungi 9 asid amino. 
  • Tinggi dengan kalsium. 
  • Tanpa kolesterol.
  • Protein soya membantu menurunkan paras kolesterol*
Jumlah protein soya yang disyorkan untuk memberikan kesan penurunan terhadap kolesterol darah adalah 25g sehari




Jom baca lagi tentang ESP Soy Protein Isolate Powder kat SINI dan SINI JUGA

Nak cuba ESP Soy Protein Isolate Powder ni? Whatsapp Kak Laili di 010-2904863 πŸ‘

Comments

  1. perkongsian yang bagus
    alhamdulillah :)

    ReplyDelete
  2. perkongsian menarik tentang kesihatan dan pemakanan...
    terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2. Yang baik2 kita kongsi 😁

      Delete

Post a Comment

Popular Posts